Mutiara kata

Aug 20, 2008

Perjalanan kita


Perjalanan hidup ini umpama jalan raya..d mana penghujungnya kita sendiri tak pasti. lurusnya, bengkoknya, kita akan lalui. kadang2 hidup ini penuh rintangan..lihatlah sendiri jalan yg kita lalui, ada batu, duri,ranting, begitula juga dlm hidup ini..saling kejar mengejar utk sampai ke penghujungnya..umur bukan faktor tp pengalaman melaluinya bisa mematangkan kita...

arghh..hidup ini..yg pasti segala yg berlalu telah di biarkan kebelakang. hari2 yg di lalui skrg ada masa dpn kita...ada citer yg boleh d kongsikan bersama..

seorang pemuda telah berjumpa dgn seorang tua. pemuda tadi ingin menuntut ilmu dunia. dijelaskan seorang tua td, sekiranya anak muda berjalan di jalan ini...akan kelihatan ranting2 yg terdapat di tepi2nya. pilihla yang paling baik antara semua..lalu si anak muda pun memulakan perjalanannya yg panjang merentasi jalan ini. di sepanjang perjalanan ini, kelihatan banyak ranting2 kayu..namun kerana dek ingin memilih yg terbaik, stp ranting yg di jumpainya akan dibiarkan begitu saja dengan harapan di hadapan sana akan terjumpa ranting yg terbaik dr sebelumnya..akhirnya bila smpai ke hadapan tnpa ada sebarang ranting..maka hatinya kecewa..lalu dtgla pemuda ini kepada org tua td dgn tnpa membawa sebarang ranting yang dipinta oleh org tua td.

sekali lagi org tua td memberi ujian bahawa jalanla kembali jalan yg td..kali ini, petikla sebiji buah. pemuda td pun memulakan perjalanan. di awal perjalanannya, dia melihat sebiji buah epal. lalu dipetiknya. tnpa di lihat akan keadaan buah td. maknanya, mungkin juga buah yg dipetiknya itu sudah buruk, berulat. namun kerana takut dan bimbang d hadapan sana sudah tidak ada buah lain, maka mengambil keputusan utk memetik buah td dan dipersembahkan kepada org tua itu..

kesimpulannya, jalan itu terlalu panjang..sukarnya utk kita memilih yg terbaik dlm hidup ini. kadang-kala, kita melepaskan sesuatu yg terbaik, kadang-kala kita memilih yg kurang baik dlm hidup kita. fikir-fikirkanla.."boleh jadi apa yg kita rasakan terbaik adalah kurang baik bagi kita, dan boleh jadi yg kita rskan kurang baik adalah yg terbaik bagi kita" Allahuallam...hidup ini terlalu banyak dugaan....

0 comments: